Sitt ved roret – samt ta kontrollen nå
Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole har skrevet et innlegg i Kampanje under tittelen «Reklamebyråene står ovenfor en fundamental endring». Den problemstillingen bør tas på høyeste alvor.
Jeg heier på reklamebyråene og vil dem kun det beste. Derfor mener jeg Andreassens budskap om å ta kontrollen over egen virksomhet er svært så viktig.
Det handler ikke minst om «Vil du være med, så heng på». Utviklingen innen kunstig intelligens (KI) skjer nå i rekordfart. Det vil få store konsekvenser for reklamebyråindustrien – og det kan skje veldig raskt.
Og det handler om en teknologiutfordring med konsekvenser på flere felt. Teknologien har kommet langt på området og utvikler seg i et enormt tempo. Om 12 måneder vil teknologien med stor sannsynlighet ha kommet langt lenger.
Men det er absolutt ikke slik at KI kan ta over alt for reklamebransjen. I stedet kan den tilføre samt effektivisere. Da blir det viktig å prioritere hva KI kan hjelpe oss med – og hva vi kan bruke mer ressurser på, for å skille oss ut. Kort sagt: Vi må bli bedre på det som vi satser på, samt gjør på egenhånd.
For det er viktig at vi også forsvarer områder som vi kan skape merverdier på. Det være seg for eksempel den delen av grafisk design som vi kan sette avtrykk på – og som KI ikke tar seg av. Også foto og journalistikk er områder som blir viktige å forvalte på en ansvarsfull måte fremover. Ved å prioritere hardt, kan man bli enda bedre både på foto og journalistikk, for ikke å si fotojournalistikk. KI kan overta det som ikke skaper forskjell – ja, det som er kostnadseffektivt og tidsbesparende. Det er snakk om å finne balansen, samt å bli enda bedre på de områdene som KI ikke kan skape merverdier på.
Teknologien er motoren i denne utviklingen. Men det vil få konsekvenser blant annet på følgende måte:
• Investeringer som reklamebyråene må gjøre
• Endringer i forhold til personvern og læring rundt regelverk
• Kunnskapen som må implementeres hos byrået
• Kunnskapen som må rekrutteres hos byrået
• Endringer i forhold til byråenes respektive kulturer
• Endringer og kunnskap i forhold til måten å drive ledelse på
For meg som driver med rekruttering - ikke minst innen området medier, markedsføring og reklame – så er dette et viktig tema. Og et tema som blir stadig viktigere. De endringene som allerede er i ferd med å komme, er derfor ikke bare viktige for de respektive byråene i reklamebransjen.
Dette er i høyeste grad også viktig for oss innen rekrutteringsbransjen. Derfor tar jeg dette på stort alvor.
Oppfordringen fra meg blir derfor klokkeklar:
Ta initiativet – å bli sittende i førersetet. Hvis ikke er det stor sannsynlighet for at veien fører en vei; nemlig nedover, og det i høy hastighet.
Se fremover. På mulighetene til å ta posisjoner innen reklamefaget. Det du velger å prioritere, skal du bli best på. I alle fall gjøre en klar forskjell som skiller deg fra resten!
Les artikkelen til professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole her: - Reklamebyråene står overfor en fundamental utfordring | Kampanje
Merete Mandt Larsen
Seniorådgiver og hodejeger